21 de May de 2024
Geociències Barcelona (GEO3BCN-CSIC) treballa en un nou projecte per cartografiar les esllavissades a la conca de la Noguera Pallaresa a partir de dades de satèl·lit i models digitals del terreny. El treball proporcionarà informació clau per prevenir i mitigar els riscos geològics associats a les esllavissades en aquesta zona dels Pirineus.
L’estudi, liderat per l’investigador Marc Viaplana-Muzas, busca comprendre com evoluciona el paisatge al llarg del temps en una cadena muntanyosa activa. Per això, es concentren en la interacció entre l’erosió dels rius i els processos de vessant, com són els moviments gravitacionals o esllavissades. El projecte també analitzarà la distribució espacial d’aquests esdeveniments, tenint en compte factors com el tipus de roca, la inclinació de les vessants i la pendent dels rius.
Per estudiar el grau d’activitat d’aquestes esllavissades s’utilitzaran dades d’interferometria satel·litària (InSAR) proporcionades pels satèl·lits europeus Sentinel. Aquesta informació permet mesurar moviments, deformacions i desplaçaments a la superfície terrestre amb gran precisió. A més, l’equip d’investigació utilitzarà models digitals del terreny, fetes a partir de dades LiDAR, per cartografiar dels moviments gravitacionals que afecten les vessants de la valll del Noguera Pallaresa.
L’estudi també contempla determinar l’antiguitat de les esllavissades i entendre’n la cronologia. Per això, l’equip recollirà mostres de sediments que s’acumulen quan els material esllavissat obstrueix la vall i n’extreuran el contingut polínic. “En moltes ocasions, l’obstrucció del vall afavoreix l’estancament d’aigua i l’acumulació de sediments on es preserven restes orgàniques”, explica Viaplana-Muzas.
Aquesta tasca recaurà en Mª Carmen Trapote, especialista en indicadors biològics i responsable tècnica del laboratori de paleoecologia (PALAB) de Geociències Barcelona. Per part de la Facultat de Ciències de la Terra de la Universitat de Barcelona (UB), Maria Ortuño, especialista en grans esllavissades, i Marta Guinau, especialista en l’anàlisi de moviments de masses a partir de dades LiDAR, també formaran part de l’equip del projecte.
La iniciativa, finançada per les beques Salvador Grau i Tort, és la continuació del treball presentat el 2022 per Viaplana-Muzas, que tenia com a objectiu estudiar la geomorfologia i esllavissades de la divisòria d’aigües entre el Garona i el Noguera Pallaresa a l’Alt Pirineu i Aran examinant la relació entre l’evolució del relleu i els riscos geològics associats.